Dla fanów Mistrzostw Świata w wyścigach Formuły 1 to znajomy widok, gdy na torze pojawia się samochód bezpieczeństwa, czyli Safety Car.
Jeśli podczas wyścigu dojdzie do wypadku lub pogorszeniu ulegną warunki pogodowe, konieczne jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim kierowcom. Dyrektor wyścigu wysyła wówczas do akcji samochód bezpieczeństwa, który prowadzi całą stawkę ścigających ze zmniejszoną prędkością. Ta faza wyścigu zwana jest neutralizacją, podczas której zakazane jest wyprzedzanie.
Gdy pojawia się Safety Car
Samochód bezpieczeństwa wyposażony jest w żółte i zielone światła, natomiast pojawienie się samochodu na torze sygnalizowane jest przez obsługę toru żółtymi flagami. Sam samochód ma początkowo włączone zielone światła, które pozwalają wyprzedzić go kierowcom jadącym za nim. Kiedy za samochodem pojawia się lider wyścigu światła zmieniają się na żółte i obowiązuje bezwzględny zakaz wyprzedzania. Kierowcy ustawiają się wówczas w rzędzie za liderem. Sytuacja trwa tak długo, aż warunki na torze ulegną poprawie. Wówczas światła samochodu zostają wyłączone na kilka zakrętów przed zjazdem samochodu do alei serwisowej. Po zjeździe samochodu z toru wyprzedzanie znowu jest dozwolone.
Samochodu bezpieczeństwa użyto pierwszy raz w roku 1911. Było to podczas wyścigu w Indianapolis 500 w USA i wcale nie z powodu niebezpieczeństwa na torze, ale by bez straty widowiska, dać szansę kibicom na uzupełnienie zapasów popcornu i napojów. Od 1992 roku przepisy jasno określają cel pojawienia się samochodu bezpieczeństwa na torze. Priorytetem jest tu zdrowie i życie kierowców Formuły 1.
Mercedes AMG czyli oficjalny samochód bezpieczeństwa Formuły 1
Mercedes-AMG bezpiecznie prowadzi kolumnę bolidów Formuły 1 od 1996 roku. Od roku 2000 za kierownicą oficjalnego Safety Car zasiada profesjonalny kierowca wyścigowy, ambasador marki AMG i instruktor AMG Driving Academy – Bernd Mayländer. W sezonie 2021 Bernd poprowadzi stawkę Formuły 1 na zmianę w różnych pojazdach. Po raz pierwszy bowiem Mercedes-AMG pojawi się na torze na zmianę ze sportowym Aston Martin.
Samochody bezpieczeństwa Mercedes-AMG wystartują w drugiej rundzie Mistrzostw Świata Formuły 1 – 18 kwietnia 2021. Pod względem technicznym Mercedes-AMG GT R pozostaje niezmieniony od ubiegłego roku. Pod maską bije 4,0 litrowy silnik V8 bi-turbo, umieszczony z przodu za osią przednią w układzie transaxle. Do tego zaawansowany konstrukcyjnie układ jezdny, dopracowana aerodynamika z aktywnymi elementami oraz lekka konstrukcja nadzowia pozwolą rozwinąć moc 430 kW (585 KM). Ponadto, do zadań na torze wyścigowym, otrzymał wysokowydajny ceramiczny kompozytowy układ hamulcowy.
Mercedes-AMG C 63 S Kombi samochodem medycznym Formuły 1
Obok samochodu bezpieczeństwa w stałej gotowości, do pomocy w nagłych przypadkach, czeka samochód medyczny. W rundzie startowej bolidy jadą niezwykle blisko siebie, dlatego ryzyko niebezpiecznego wypadku jest znacznie większe. Samochód medyczny w rundzie startowej podąża na końcu stawki, by w razie potrzeby móc szybko udzielić pomocy kierowcom. Oficjalnym samochodem medycznym Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA jest Mercedes-AMG C 63 S Kombi.
Pod względem technicznym samochód medyczny jest odpowiednikiem modelu seryjnego z silnikiem o mocy 375 kW (510 KM). Ponadto oba samochody bezpieczeństwa wyposażone są w dwa dodatkowe monitory. Na jednym widoczna jest transmisja z wyścigu, na drugim grafika z aktualną pozycją na torze poszczególnych bolidów wyścigowych. Podczas wyścigu oba samochody stoją w gotowości obok siebie w alei serwisowej.
W sezonie 2021 oba samochody zyskały nowy kolor intensywnej czerwieni.