Wyróżniający design marki Jeep

 

Patrząc na design marki Jeep dostrzega się natychmiast, że styl każdego modelu ma zdefiniowane i wyraźnie rozpoznawalne elementy kluczowe. Wyróżniające cechy estetyczne, takie jak okrągłe reflektory, klasyczny siedmioszczelinowy grill przedni, trapezoidalne nadkola i prostokątna pionowa przednia szyba, utrwaliły się w zbiorowej wyobraźni, sprawiając, że jest to pojazd natychmiast rozpoznawany, jako „Jeep”.

Jeep Wrangler - model współczesny

Jeep Wrangler – model współczesny

Osłona chłodnicy z pionowymi wlotami i trapezoidalne nadkola to elementy designu pochodzące sprzed siedemdziesięciu pięciu lat, występujące w prawie wszystkich współczesnych modelach Jeepa. Tradycyjne szczeliny wentylacyjne, w języku Jeepa zwane wlotami, zostały zastosowane w pierwszym modelu Willys-Overland MA na początku lat 40. ubiegłego wieku, kiedy to Willys Overland wraz z American Bantam i Fordem wykonywały modele dla amerykańskiej armii, projektując pierwsze prototypy samochodów terenowych. W tym modelu, uznanym za krok milowy i protoplastę wszystkich następnych modeli Jeepa, osłona chłodnicy składała się z pionowych wlotów . Ford w swoich modelach prototypowych wprowadził osłonę chłodnicy z prasowanej stali z 9 wlotami. Armia amerykańska wybrała tę ostatnią wersję, która stała się standardem we wszystkich modelach MB i Ford GP.

Po wojnie, wraz z wprowadzeniem modelu CJ-2A (1945) produkowanego, jako samochód cywilny, Willys-Overland wprowadzono klasyczną osłonę chłodnicy z 7 pionowymi wlotami. W istocie, jednym z wymogów licencyjnych dla cywilnych modeli Jeepa były większe reflektory w stosunku do tych stosowanych w modelu wojskowym. Dla uzyskania odpowiednich przestrzeni dla powiększonych reflektorów, usunięto zewnętrzne elementy, pozostawiając siedem wlotów tworzących osłonę chłodnicy. Od tamtej pory, wszystkie modele CJ mają osłonę chłodnicy z 7 wlotami, natomiast wiele innych klasycznych modeli Jeepa, w tym Willys Wagon, pick-up Jeepa, Wagoneer i Cherokee, miało od 8 do 13 pionowych wlotów. Jedynymi wyjątkami były seria FC i modele Jeepster z lat 1966 – 1973 wyposażone w 7 szczelin. Od 1998 roku we wszystkich modelach Jeepa stosowana jest kultowa osłona chłodnicy z 7 wlotami.

1945r. CJ-2A

1945r. CJ-2A

Powstało również bardzo wiele legend dotyczących 7-szczelinowego grilla Jeepa: niektóre z nich podają, że jest to nawiązanie do siedmiu cudów świata, według innych chodzi o siedem mórz, siedem zdobytych szczytów, czy też według innych chodzi o siedem filarów mądrości, siedem kolorów tęczy lub siedem kierunków: góra, dół, prawo, lewo, przód, tył i środek. Jednakże w rzeczywistości nie ma znaczenia, co zainspirowało wybór 7 wlotów osłony chłodnicy w modelach Jeepa. Natomiast ważne jest to, że przez 75 lat swojego istnienia marka Jeep pozwalała ludziom marzyć i realizować te marzenia, podróżować i docierać na krańce świata. I tak Jeep będzie nadal inspirować ich do pokonywania granic i cieszenia się duchem wolności i przygody, który wyróżnia każdego prawdziwego Jeepersa.

Kolejną wyróżniającą cechą designu Jeepa są trapezoidalne nadkola, niezbędne
do jazdy po bezdrożach. W istocie, dzięki zastosowaniu trapezoidalnych nadkoli, koła mają wystarczająco dużo przestrzeni, aby pokonywać terenowe trasy, wspinać się po skałach lub pokonywać najbardziej ekstremalne przeszkody.

Istnieje pewna zabawna historia związana z trapezoidalnymi nadkolami. Mówi się, że ewoluowały z blaszanej osłony Willysa. Początkowo faktycznie pierwsze modele Jeepa nie miały osłony, co oczywiście nie podobało się pasażerom siedzącym na tylnym siedzeniu. W zależności od warunków terenowych i pogodowych byli narażeni na fontanny błota i piasku lub bombardowani kamieniami.

Pewien amerykański żołnierz z naturalnymi zdolnościami do prac ręcznych, wyciągnął spawarkę i zespawał parę ręcznie składanych osłon. To nie ważne, czy ten pomysł był naprawdę udany, anegdota ta pokazuje ideę tworzącą historię. Szczególnie, jeśli chodzi o Wranglera: wiele elementów kultowego Jeepa wyraża bardzo wyraźnie tę koncepcję. Na przykład, pasy regulujące otwarcie drzwi. W innych samochodach stosowane są metalowe pasy. Ponieważ jednak drzwi Wranglera są wyjmowane, inżynierowie musieli znaleźć inne rozwiązanie. Pasy z tkaniny są typowym sprytnym rozwiązaniem, które wyraża nastawienie i styl życia pasjonatów marki Jeep.

Także kute zawiasy maski silnika są charakterystycznym elementem designu Jeepa. We Wrangler nadal się je stosuje i nie są one jedynie ozdobą lub dekoracją: stanowią element techniczny o ściśle określonej funkcji i działają dokładnie tak samo, jak 75 lat temu.

Powyższe elementy stylistyki nadwozia połączone razem składają się na urok, autentyczność, a także spójność marki. Łącząc 7-szczelinowy grill przedni
i trapezoidalne nadkola, projektanci nie muszą dokładać nic więcej do swoich konceptów, ponad to, co Jeep już posiada. W szczególności, biorąc pod uwagę, że te kultowe elementy designu stosowane są już od ponad 75 lat.

 

źródło: jeeppress.pl