Widzieć i być widzianym – światło w samochodach Mercedes-Benz

Widzieć i być widzianym – to niewątpliwie bardzo istotne hasło w motoryzacji. Oświetlenie pojazdu jest nie tylko kluczowym czynnikiem w dziedzinie bezpieczeństwa, ale stanowi też wyzwanie dla projektantów. Śledząc dzieje marki Mercedes-Benz mamy obraz w jaki sposób oświetlenie w samochodach ewoluowało na przestrzeni wieków, począwszy od pierwszych lamp świecowych, które dawały jedynie namiastkę światła, zapewniając widoczność jedynie kilka metrów, po nowoczesne, designerskie lampy ledowe i wizjonerskie spojrzenie w przyszłość konstruktorów.

Lampy w samochodach Mercedesa

Światło w samochodach Mercedes-Benz

Pierwsze oświetlenia w samochodzie wymagały rozpalania i gaszenia – były to lampy świecowe, które pojawiły się w pojazdach Benza w roku 1886, następnie zastąpione zostały lampami naftowymi i gazowymi (tzw. karbidówki, czyli zapalane zapałką).  Około roku 1910 zaczęto wprowadzać zasilane akumulatorowo reflektory elektryczne, których atutem było mechaniczne przełączanie świateł przy pomocy ruchomego pierścienia nad żarówką.

Mercedes Simplex 1902r.

Pojawienie się dwużarnikowej żarówki, generującej dwie wiązki światła, pozwoliło połączyć w reflektorze światła mijanie i drogowe, co zastosowano w lampach Bilux (w roku 1934 w modelu 500 K). Przełomem w oświetleniu samochodowym stało się odkrycie i zastosowanie żarówki ledowej tzw. H4. W samochodach Mercedesa zadebiutowała ona w roku 1971 wraz z premierą Mercedesa SL (R 107).

Dwużarnikowa żarówka ledowa podwoiła widoczność, ale prawdziwym przełomem było wprowadzenie bardziej trwałych i zużywających mniej energii niż światła ledowe reflektorów ksenonowych z dynamiczną kontrolą zasięgu. Ksenony nie tylko potroiły widoczność, ale także poprawiły bezpieczeństwo podczas jazdy nocą, poprzez generowanie wiązki o odcieniu podobnym do światła dziennego. Pierwsze reflektory ksenonowe zostały zastosowane w Klasie E w roku 1995 (W 210). Ich następcami w pojazdach Mercedes-Benz były reflektory biksenonowe, które służyły również jako światła drogowe.

Rok 2006 był kolejnym krokiem milowym w marce Mercedes-Benz. Sukces odniósł ILS (Inteligentny System Oświetlenia), w którym adaptacyjny układ reflektorów o zmiennej dystrybucji światła automatycznie dostosowuje się do pogody, oświetlenia i warunków jazdy. ILS z powodzeniem stosowano również w latach późniejszych w połączeniu z dynamicznymi reflektorami LED oraz innowacyjnym adaptacyjnym asystentem świateł drogowych (AHS). Od roku 2014 w samochodach Mercedes-Benz pojawiać zaczęły się matrycowe reflektory MULTIBEAM LED z dużymi 24 pikselami, które generując jasne światło precyzyjnie oświetlają drogę. Rok 2016 przyniósł światową premierę reflektorów LED MULTIBEAM z 84 pikselami oraz spojrzenie w przyszłość samochodowych reflektorów  dzięki systemowi DIGITAL LIGHT. Wspomniany system nie tylko precyzyjnie oświetla nawierzchnię, ale dzięki oznaczeniom odległości pomaga szybko zauważyć i bezpiecznie ominąć pieszych czy inne pojazdy.

Spojrzenie w przyszłość

Ciągły postęp technologiczny pozwala na coraz to nowe udoskonalenia w dziedzinie oświetlenia samochodowego. Innowacyjne oświetlenie LED znajduje zastosowanie zarówno w najnowszych modelach samochodów jak i w wizjonerskich konstrukcjach z przyszłości. Nowoczesne systemy oświetleniowe nie tylko dbają o komfort widzenia kierowcy, ale też zapewniają wydajność włączonych na stałe świateł drogowych, a nawet komunikują się z otoczeniem poprzez wysyłanie sygnałów świetlnych. Zapowiedź nowych kierunków rozwoju oświetlenia w komunikacji człowiek-maszyna możemy podziwiać w najnowszych konstrukcjach Mercedes-Benz, jakimi są:  pojazd badawczy ESF 2019 czy koncepcyjne VISION EQS i VISION AVTR.

Źródło materiałów:

mediadaimler.com

 

Komentarze