Alfa Romeo na torach wyścigowych

Historia marki Alfa Romeo na torach wyścigowych rozpoczęła się 110 lat temu. Wtedy to firma A.L.F.A. oficjalnie zadebiutowała w świecie zawodów motorowych. Głównym konstruktorem marki był Giuseppe Merosi – geodeta z Piacenzy, wielki pasjonat branży samochodowej. To on zaprojektował dwa pierwsze, zupełnie nowe modele samochodów o mocy 12 i 24 KM.

Alfa Romeo na torach wyścigowych

Początki Alfa Romeo na torach wyścigowych całego świata

Dla nowo powstałej marki wyścigi były najlepszym sposobem, aby zaprezentować się w całej świetności. Rok od powstania firmy, 23.04.1911r. samochód Alfy po raz pierwszy wystartował w zawodach sportowych w Modenie. Była to długa jazda wytrzymałościowa na trasie 1500 km, która trwała 6 dni. Podczas zawodów zakazane były jakiekolwiek naprawy w samochodach. Według jednych źródeł kierowca Alfy dotarł na metę w pierwszej szóstce nie notując punktów karnych, z kolei inne źródła piszą, że za otrzymane kary został sklasyfikowany poza pierwszą piątką. W maju tego samego roku, w niezwykle trudnym i długim wyścigu Targo Florio wzięły udział dwie sportowe Alfy 24 HP Corsa. Niestety, z powodu panujących warunków pogodowych, kierowcom obu samochodów nie dane było przekroczyć linii mety.

24 HP Corsa 1913r.

24 HP Corsa 1913r.

Pierwszy sukces Alfy miał miejsce w roku 1913, kiedy to kierowca Nino Franchini w górskim wyścigu z Parmy do Poggio de Berceto zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej, a pierwsze w swojej kategorii. Drugi kierowca, młodziutki Giuseppe Campari, zajął drugie miejsce w kategorii. Dla ówczesnego konstrukora marki – Merosi stało się jasne, że konieczne jest zbudowanie prawdziwego samochodu Grand Prix.

Niestety wybuch pierwszej wojny światowej pokrzyżował plany wszystkim. A.L.F.A. zajęła się produkcją na potrzeby wojska. Firma chyliła się ku upadkowi, od którego uratował ją Nicola Romeo (przyszły senator Królestwa Włoch), który w czasach wojny przejmował duże firmy. Po wielu bataliach sądowych o nazwę, w roku 1919 Romeo postanowił wrócić do sprzedaży samochodów pod nazwą Alfa Romeo. Do firmy wrócił też konstruktor Merosi. Kontynuując ściężkę wytyczoną przed wojną, Romeo wypuścił na rynek swoje pierwsze samochody. Było to 20-30 HP oraz ES Sport. Eleganckie, szybkie i o wyjątkowym temperamencie. Pomimo licznych zwycięstw, marce wciąż brakowało międzynarodowego sukcesu.

Sukcesy marki Alfa Romeo na torach wyścigowych

Pod kierownictwem Giuseppe Merosiego powstały w roku 1923 dwie specjalne wersje wyścigowe Corsa o masie obniżonej do 980 kg. Miały jeden cel – zwycięstwo na XIV Targa Florio. Kierowca Alfy, UIgo Sivocci, zjawił się na linii startu z zieloną czterolistną koniczyną na białym tle, umieszczoną na boku samochodu. Talizman zadziałał. Sivocii za sterami Corsy odniósł zwycięstwo. Quadrifoglio, czyli czterolistna koniczyna, weszła tym samym do historii marki i motoryzacji.

Sivocci Targa Florio 1923r.

Sivocci Targa Florio 1923r.

Nieco wcześniej, bo w roku 1921, swoją wartość jako groźny przeciwnik dla ówczesnych kierowców udowodniła baronowa Maria Antonietta d’Avanzo. Jedna z pierwszych kobiet kierowców Alfy Romeo. Pionierka włoskich sportów motorowych, pilotka i dziennikarka zdobyła trzecie miejsce za kierownicą Alfy Romeo G1 w Brescii.

Maria Antonietta d'Avanzo - Alfa Romeo 6C 1750 Super Sport

Maria Antonietta d’Avanzo – Alfa Romeo 6C 1750 Super Sport

W latach 30 XX wieku Alfa Romeo stała się jednym z głównych bohaterów sportów motorowych. Była to załuga nie tylko samych samochodów, ale i świetnych kierowców. Znów obok męskich kierowców, na wyróżnienia zasłużyła kobieta, młoda paryżanka – Odette Siko. Prowadzona przez nią Alfa Romeo 6C 1750 SS podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 1932 roku zajęła czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej i wygrała w kategorii modeli 2,0-litrowych. Zwycięzcą całego wyścigu został wówczas Sommer, kierowca Alfy Romeo 8C 2300.

Sukcesy marki w Formule 1

Grand Prix Wielkiej Brytanii w Silvestone w 1950 roku było pierwszym z siedmiu wyścigów nowopowstałych Mistrzostw świata FIA Formuły 1. Był to historyczny moment zarówno dla świata jak i dla marki Alfa Romeo. Kraje, które jeszcze kilka lat wcześniej były w stanie wojny, połączyła sportowa rywalizacja. Na pierwszej linii startu zaś stanęły cztery Alfetty 158. Pole position zajął Giuseppe „Nino” Farina, który ostatecznie zwyciężył wyścig. Pierwsze podium Formuły 1 było w całości zajęte przez Alfę Romeo, bowiem drugie i trzecie miejsca należały do Luigi Fagiolii i Rega Parnell.

GP-Europa Silverstone

GP-Europa Silverstone 1950r., Farina w Alfetta 158

Świetne samochody i doskonali kierowcy: Farina, Fangio i Fagioli, czyli tzw. „zespół 3F” wynieśli markę na wyżyny zwycięstw w latach 1950 i 1951. W rezultacie Alfa Romeo zwyciężyła dwa pierwsze Mistrzostwa Świata Formuły 1 i mogła wycofać się niepokonana, by zająć się produkcją seryjną.

W sezonach 1952-1978 oraz 1986-2018 Alfa Romeo nie występowała w Formule 1 jako konstruktor.

Alfa Romeo Racing

W 2018 roku Alfa Romeo powróciła do Formuły 1 zostając tytularnym sponsorem Saubera w Formule 1. E sezonie 2019 Sauber zmienił nazwę na Alfa Romeo Racing, a kierowcami bolidu C38 zostali Kimi Räikkönen i Antonio Giovinazzi. W roku 2020 sponsorem tytularnym zespołu został PKN Orlen. Kierowcą testowym nowego zespołu został Robert Kubica, pierwszy i jak dotąd jedyny Polak w Formule 1. 

W sezonie 2021 na torach Formuły 1 ponownie zobaczymy zgrany zespół Alfa Romeo i Sauber Motorsport.  W biało-czerwonym bolidzie C41 o zwycięstwa walczyć będą kierowcy: Räikkönen i Giovinazzi. Kombinezony obu kierowców zostały ozdobione akronimami GTA i GTAm w hołdzie dla projektu zainspirowanego Giulią Gran Turismo Alleggerita z 1965 roku – modelu, który odniósł wiele sukcesów na torach wyścigowych całego świata.

Giulia GTAm, bolid C41, Antonio Giovinazzi i Kimi Räikkönen

Giulia GTAm, bolid C41, Antonio Giovinazzi i Kimi Räikkönen

__________

źródło: media.stellantis.com