Wyjątkowość stylu Alfa Romeo – dna marki

O tym, że Alfa Romeo jest marką wyjątkową, nie trzeba nikogo zbyt długo przekonywać. Owa wyjątkowość wynika z ponad 100 letniej historii włoskiej marki, usłanej sukcesami w sporcie  motorowym, ale także z kunsztu projektów modeli cywilnych. Od zawsze doskonale łączyli oni w samochodach Alfa Romeo sportowy charakter i osiągi z elegancją karoserii, wykończenia i detali. Umiejętne połączanie sportowej linii nadwozia, narysowanej dynamicznie, ale nie agresywnie, z ekskluzywnym wykończeniem, detalami i materiałami – to od zawsze charakteryzuje samochody Alfa Romeo.

Scudetto

Nie sposób opowiedzieć o wyjątkowości marki bez opisania elementów wyróżniających ją na tle innych producentów. Najbardziej charakterystyczny dla samochodów marki Alfa Romeo jest przedni wlot powietrza, grill w kształcie tarczy, sferycznego trójkąta, nazywany scudetto (zdrobnienie od włoskiego słowa scudo – tarcza). Wyłonił się on z ogromnych wlotów powietrza, stosowanych do przedwojennych potężnych i długich silników rzędowych. Gdy po wojnie rozmiary silników stosowanych w samochodach uległy zmniejszeniu, projektanci Alfa Romeo postanowili z grilla w kształcie tarczy uczynić element charakterystyczny, znak rozpoznawczy samochodów marki. Scudetto nie jest tylko elementem wkomponowanym w każdy model Alfy, często jego rozmiar i kształt był modyfikowany, aby pasować do konkretnego projektu, a czasami ten proces odwracano, projekt karoserii dopasowując do danego scudetto. Wlot w kształcie tarczy osiągnął już miano symbolu marki – widząc trójkątny grill od razu wiemy, że mamy do czynienia z samochodem Alfa Romeo.

Grile Alfa Romeo

Autor: Bleuchoi

 Alfa Romeo GTV 1966 Gril

Alfa Romeo GTV 1966 Autor: János Tamás

Alfa Romeo MiTo

Alfa Romeo MiTo
Autor: Andrea Pavanello

Alfa Romeo Giulia QV

Alfa Romeo Giulia QV Autor: Andrea Pavanello

Elementy stylistyczne

            Projektanci Alfa Romeo często tworzyli bardzo atrakcyjne rozwiązania stylistyczne, które później, ze względu na nadawany samochodom marki odmienny od konkurencji charakter, trwale wpisywały się w kanon projektowy i powielane były w kolejnych modelach Alfa Romeo. Tak było m.in. w przypadku „wąsów”. Są one ściśle powiązane ze scudetto, stosowanie długiego grilla zajmującego całą wysokość środkowej części przodu samochodu uniemożliwiało zastosowanie zderzaka przedniego w normalnym kształcie. W tej sytuacji projektanci zdecydowali się zastosować dwa mniejsze, po jednym z każdej strony przodu tak, aby nie zasłonić wlotu powietrza w kształcie tarczy. Pierwszy raz tzw. „wąsy” zastosowano w 1938 roku w modelu Alfa Romeo 8C 2900 B Lungo. Stały się one znakiem rozpoznawczym marki, a gdy bryły samochodów zmieniły się już diametralnie, projektanci włoskiej marki nadal starali się nawiązywać do tej tradycji, m.in. w modelach Alfa Romeo 147 i 156.

Alfa Romeo Giulietta Spider

Alfa Romeo Giulietta Spider
Autor: Brian Snelson

Samochód koncepcyjny Alfa zaprojektowany przez Romeo Carrozzeria Boano
Autor: joey zanotti

Nieodłącznym elementem stylu Alfa Romeo były chromowane klamki, nadające ekskluzywności i pasujące do innych elementów, takich jak chromowane ramki szyb i grill. Zdarzało się także, że projektanci, pragnąc zamaskować w bryle samochodu drugą parę drzwi tylnych, poprzez usunięcie tylnej klamki na słupek drzwi, skrzętnie maskowali nadwozie czterodrzwiowe, tak, aby samochód wyglądem udawał dwudrzwiowe a’la coupe. Taka forma klamek zastosowana była w modelach Alfa Romeo 147, 156 i Giulietta.

 Alfa Romeo 147 JTD Monza

Alfa Romeo 147 JTD Monza
Autor: OSX

Alfa Romeo 156

Alfa Romeo 156
Autor: Rudolf Stricker

Alfa Romeo Giulietta QV

Alfa Romeo Giulietta QV
Autor: NaBUru38

Alfa Romeo to także detale. Włosi kochają umieszczać w swoich samochodach elementy niezaprzeczalnie doskonałe, a zarazem dyskretne, trudne do wychwycenia na pierwszy rzut oka, a nader cieszące, gdy już się je odkryje. Przykładem jednego z nich może być logo Alfa Romeo, które do 1981 roku otoczone było srebrnym wieńcem laurowym. Miało ono symbolizować sukcesy, jakie marka odnosiła w sporcie motorowym.

Pierwsze Logo Alfa Romeo plakietka

PIerwsze Logo Alfa Romeo z 1933 roku.
Autor: Brian Snelson

Wiele smaku mają także detale zastosowane w obecnych modelach marki. Alfa Romeo Giulia wyposażona jest w przednie światła dzienne w technologii LED, których kształt odzwierciedla zgrubienie występujące w literze „G” nazwy modelu Giulia, umieszczonym na klapie bagażnika. Doprawdy interesujący zabieg stylistyczny!

Giulia Quadrifoglio 7:32 Nürburgring

Giulia Quadrifoglio 7:32 Nürburgring
Autor: Falcon® Photography

Alfa Romeo Giulia Veloce 2.0 Turbo

Alfa Romeo Giulia Veloce 2.0 Turbo
Autor: Thesupermat            Zostając przy modelu Alfa Romeo Giulia, w jej najmocniejszej wersji Quadrifoglio znaleźć można spoiler wykonany z włókna węglowego, umieszczony na rancie klapy bagażnika. Jego wcięty w środkowej części kształt bezpośrednio nawiązuje do załamania karoserii bagażnika poprzednika, czyli Alfa Romeo Giulia z 1967 roku.

Alfa Romeo Giulia TI

Alfa Romeo Giulia TI
Autor: Andrew Bone

Alfa Romeo Giulia QV

Alfa Romeo Giulia QV
Autor: Andrea Pavanello

Alfa Romeo to także charakterystyczne nadwozia. Oczywiście, w historii gamy modelowej marki wiele było znakomitych samochodów coupe i spider, ale Alfa Romeo zawsze kojarzona była i jest z nadwoziem czterodrzwiowym typu sedan, zwanym berlina. Mocne, dynamiczne, doskonale prowadzące się eleganckie rodzinne czterodrzwiowe sedany to cecha charakterystyczna marki, którą wypełnia w obecnej gamie Alfa Romeo Giulia.

Wszystkie wymienione tu zabiegi stylistyczne i elementy składają się na legendę marki Alfa Romeo. W rękach włoskich projektantów nic nigdy nie było dziełem przypadku, Alfa Romeo miała być marką wyjątkową, taką była i taką pozostaje aż do teraz.

Facebook Comments