Napęd 4×4 w samochodach Jeep i Alfa Romeo

Napęd 4×4 to niezwykła technologia, która wpływa na wrażenia z jazdy w terenie, ale także na torze i podczas codziennej eksploatacji. Zalety napędu 4×4 można docenić nie tylko podczas jazdy offroadowej. Technologia 4×4 ma pozytywny wpływ również na osiągi uzyskiwane na drodze w każdych warunkach, niezależnie od klimatu.

Historia napędu 4x4

Napęd 4×4 w samochodach Jeep

Napęd 4×4 jest jednym z flagowych osiągnięć marki Jeep. Historia napędu narodziła się wraz z Jeepem Willysem w roku 1941. Wtedy to powstał pojazd, mogący pojechać wszędzie i robić wszystko. Pierwszy w historii samochód 4×4. Po nim przyszły kolejne modele w wersji off-roadowej. W roku 1949 zadebiutował Willys Wagon – pierwszy Sport Utility Vehicle, zaś w 1963 roku pojawił się pojazd z automatyczną skrzynią biegów i niezależnymi kołami na przednim zawieszeniu. Był to Jeep Wagoneer.

Zdolności off-roadowe marki ewoluwoały, wprowadzając do motoryzacji zaawansowane rozwiązania technologiczne i nowe standardy. Dzisiaj napęd 4×4 łączy się z najnowszymi systemami bezpieczeństwa, a korzystają z niego wszystkie marki motoryzacyjne.

Technologia 4×4 jest nieustannie rozwijana. Misję marki Jeep, jako pioniera off-roadu, realizuje się poprzez wprowadzanie nowoczesnych i zaawansowanych rozwiązań mechanicznych. Zarówno w samochodach z silnikami spalinowymi, jak i elektrycznymi.

Napęd 4×4 w samochodach Alfa Romeo

Zalety napędu na cztery koła docenimy również na drodze. Napęd odgrywa bowiem ogromną rolę w czerpaniu niezrównanej przyjemności z jazdy Alfą Romeo. Jednak, aby osiągnąć odpowiednie wyniki, potrzebny jest cały proces rozwoju. Dziś Alfa Romeo Giulia i Stelvio wykorzystują zaawansowane systemy technologiczne, które początkowo miały zastosowanie w wersji Quadrifoglio. Stworzona przez markę ekskluzywna technologia Q4 pozwala zarządzać napędem pojazdu. Q4 jest innowacyjnym układem dołączania napędu drugiej osi. Możemy więc cieszyć się wszystkimi zaletami auta z napędem 4×4, a jednocześnie czerpać przyjemność jazdy z napędem na tylne koła. System sam rozpozna moment, w którym do tylnego napędu trzeba dołączyć napęd na przód.

Napęd 4x4 w Alfie Romeo

Napęd na cztery koła w testach

W obliczu tak licznych wyzwań konieczne jest przeprowadzanie wymagających testów. Zarówno samochody Jeep, jak i Alfa Romeo poddawane są wielu próbom, by przetestować wytrzymałość komponentów i materiałów oraz ich zdolności radzenia sobie na zróżnicowanej nawierzchni. W najdalszych zakątkach świata, pośród skał, piasku, w palącym słońcu, w ulewnym deszczu, na śliskiej lub skutej lodem nawierzchni, samochody przechądzą morderczy test.

 

Źródło: www.media.stellantis.com/pl