Jeep Wrangler ikoną motoryzacyjnego off-roadu

jeep wrangler ikona off roaduJeep Wrangler już od ponad 70 lat jest symbolem wolności, swobody i przygody. To samochód legenda! Jedyny w swoim rodzaju, z siedmio-szczelinową kratą wlotu powietrza, charakterystycznym nadwoziem o otwartej konstrukcji, z modułową, trzyczęściową budową dachu – umożliwiającą korzystanie z uroków słońca oraz znakomitymi właściwościami jezdnymi w terenie. Jeep Wrangler to podróżnik. „Nie są mu obce” wspinaczki, przeprawy w trudnym terenie, wyprawy w nieznane! Samochody Jeep Wrangler dają poczucie pewności niezależnie od warunków na drodze i pogody.
Zgodnie z Nevada Automotive Testing Centre, właściwości terenowe samochodu oceniane są w pięciu kategoriach: przyczepności (trakcji), wykrzyżowania osi, zwrotności, prześwitu i zdolności pokonywania przeszkód wodnych.

Trakcja

trakcja jeep wrangler

Najważniejsze kryterium dla jazdy w terenie to trakcja: możliwość najlepszego wykorzystania momentu silnika dla poruszania się, jak również dla zatrzymania i odpowiednia przyczepność, pozwalająca na poradzenie sobie w każdych warunkach drogowych. Jeep Wrangler dzięki swej przyczepności utrzymuje kontrolowany tor jazdy na zaśnieżonych i oblodzonych nawierzchniach, wspina się na strome, piaszczyste wydmy i pokonuje błotniste koleiny.

komponenty zapewniające trakcję jeep wrangler

 

Komponenty zapewniające trakcję:
1/ wytworzenie momentu obrotowego – silnik
2/ wykorzystanie wszystkich kół – skrzynia rozdzielcza
3/ zwielokrotnienie momentu – przełożenia
4/ transfer momentu – osie
5/ utrzymanie kół w kontakcie z nawierzchnia – zawieszenie /wykrzyżowanie

 

Zwrotność

Zwtotność jeep wranglerJeep Wrangler powadzi się stabilnie i precyzyjnie dzięki znakomitemu układowi kierowniczemu i 5-drążkowemu zawieszeniu (sprężyny i drążki stabilizujące, dzięki którym przenoszone na kierownicę drgania generowane przez podłoże są zdecydowanie zredukowane). Kierowca czuje kontrolę nad pojazdem, a nowa, kulkowa przekładnia kierownicza pozwala na precyzyjne manewry i sprawne zawracanie. Dzięki demontowanym dachom oraz składanej przedniej szybie uzyskujemy znakomitą widoczność i tym samym jeszcze lepsze prowadzenie samochodu. Wrangler jest wręcz stworzony do pokonywania wąskich przejazdów i radzenia sobie w nadzwyczajnych sytuacjach, unikając jednocześnie uszkodzeń podwozia.

Wykrzyżowanie osi

wykrzyzowanie osi jeep wranglerUkład zawieszenia Wranglera dzięki swojej elastyczności i wykrzyżowaniu osi zapewnia doskonałe właściwości jezdne na drodze i w terenie. Duży skok kół oraz wytrzymałe amortyzatory i sprężyny zapewniają stały kontakt samochodu z podłożem. W przypadku, gdy jedno lub więcej kół uniesie się w górę, system napędu 4×4 Jeep® umożliwia dalszą jazdę.

Prześwit

przeswit jeep wranglerBardzo ważny dla właściwości jezdnych aut typu off-road jest tzw. prześwit – odległość pomiędzy podłożem, a najniżej zamontowanym komponentem podwozia (w samochodach terenowych zazwyczaj mostem). Im większe koła tym większy prześwit i wyższe przeszkody, nad którymi można przejechać. W nowym Wranglerze JK zastosowano większe koła. Co więcej warto zwrócić uwagę na bieżnik opon oraz ciśnienie – oba te elementy wpływają na komfortową jazdę w terenie i zapewniają trakcję.
Oprócz wielkości kół istotne dla uzyskania znakomitych właściwości off-road są parametry 3 kątów: tzw. kąt rampowy oraz kąty najazdu i zejścia.

kąt rampowy Jep Wrangler

kąty najazdu i zejścia Jeep wranglerPrzyjmuje się, że im większy prześwit tym większy kąt rampowy. Natomiast elementami kluczowymi wpływającymi na kąty najazdu i zejścia są zderzaki. W ramach akcesoriów Mopar dostępne są zderzaki typu „off-road” zwiększające te kąty.
Mimo dużego prześwitu nie można zapominać o dodatkowym zabezpieczeniu podwozia pojazdu. Stanowią je stalowe osłony chroniące zbiornik paliwa, skrzynkę rozdzielczą, miskę olejową i automatyczną skrzynię biegów.

Głębokość brodzenia

głębokość brodzenia jeep wranglerJedną z cech samochodu terenowego jest możliwość jego przejazdu przez wodę. Maksymalna głębokość brodzenia Jeepa Wranglera to 50 cm (przy prędkości 8 km/h). Tę szczególną cechę Wrangler osiągnął dzięki wysoko zamontowanym dwóm komponentom: chwytowi powietrza i alternatorowi. W modelu zastosowano również nowe, podwójne uszczelki paneli wewnętrznych, które montowane są tym razem nie od nadwozia, ale od drzwi. Konstrukcja uszczelek jest termoplastyczna, o większej trwałości i lepszej szczelności, a znajdują się one we wszystkich krytycznych miejscach pojazdu. Samochód posiada ponadto wyjmowane wykładziny podłogowe (6 części) oraz specjalne korki spustowe pozwalające na swobodne mycie wnętrza i wylewanie wody po zabawie przeprawowej.

Jeep Wrangler – Świat stoi przed Tobą otworem.

Wypróbuj Jeep’a Wranglera i zapisz się na jazdę testową.

Komentarze