Jeep Gladiator – pick up powraca

Jeep ma powody do radości.  Po 27 latach nieobecności na rynku pick-upów marka wraca do korzeni legendarnych ciężarówek. Podczas tegorocznego Jeep Camp europejscy miłośnicy Jeepa mogli podziwiać najnowszy model – Jeep Gladiator. 

Jeep Gladiator, Jeep Gladiator – pick up powraca

Historia pojazdów ciężarowych Jeep

Historia ciężarówek Jeepa sięga roku 1947, kiedy to Willys Overland (firma, będąca ówczesnym właścicielem marki) wprowadził na rynek jednotonowego pick-upa z napędem na cztery koła, bazującego na cywilnym CJ-2A. Pojazdy te dostępne były również w wersji 4×2.

Ciężarówki Jeepa poddawano modyfikacjom. Posiadały zawrotną liczbę rozmaitych opcji i chociaż początkowo powstały jako samochody cywilne, z powodzeniem wykorzystywano je w wojsku. Klienci mogli zamawiać je m.in. z przyczepą kłonicową (leśną), platformą, z nadwoziami użytkowymi czy też z wyposażeniem ratowniczym, a także przystosowane do przewożenia materiałów wybuchowych. Na bazie ciężarówek często produkowano wozy strażackie, ponieważ napęd na cztery koła umożliwiał im lepszy dojazd do miejsca pożaru czy ujęcia wody. Do ciekawszych modeli pick-upów Jeepa należą m.in. FC 150/170, Jeep Gladiator, Scrambler czy Comanche.

Model FC-150/170 (1957-1965) swym wyglądem przypominał pekińczyka (krótki, krępy i z płaskim pyskiem). Był  znakomity w manewrowaniu i mógł przewozić takie same ciężary jak półtonowy pick-up.

Jeep Gladiator, Jeep Gladiator – pick up powraca

Jeep Gladiator/ J Series (1963-1987) – z dzisiejszym Gladiatorem łączy go jedynie wspólna nazwa. Model ten został zbudowany na bazie Wagoneera. Gladiatory modyfikowano i przerabiano na wiele sposobów, wprowadzając w nich techniczne nowości.

Jeep CJ-8 Scrambler (1981-1985) – miał zalety serii CJ i małej furgonetki.  Po wyjęciu ruchomej przegrody tylnej i założeniu dachu pełnej długości samochód przekształcał się w typowe kombi.

Jeep Comanche / MJ (1986-1992) – samochód, który był prawdziwą rewolucją w historii pick-upów Jeepa. Niezwykle sportowy charakter Comanche w połączeniu z napędem na cztery koła stanowił wygodną alternatywę dla samochodów osobowych. Model ten zakończył okres produkcji ciężarówek przez markę, aż do teraz.

Kliknij w link: zobacz historyczne modele  ciężarówek Jeepa  

 

Jeep Gladiator – współczesny pick-up

Wprowadzenie przez markę do oferty nowego modelu Jeep Gladiator oznacza powrót do segmentu pick-upów, czyli niezwykle wytrzymałych, niezawodnych i solidnych pojazdów użytkowych.

Współczesny i zarazem autentyczny design, obejmujący siedmioszczelinowy grill, kultowe okrągłe reflektory i trapezoidalne nadkola, nie pozostawia złudzeń, że Jeep Gladiator to samochód w sam raz do codziennych przygód. Miłośnicy nowoczesnych technologii znajdą tu m.in. przednią kamerę terenową, zapewniającą lepszą widoczności trasy czy czwartej generacji system Uconnect z aplikacja Apple CarPlay, Android Auto wraz z 7 lub 8,4″ ekranem z funkcją „pinch-and-zoom”. Zaawansowane systemy napędowe w połączeniu  z 3-litrowym silnikiem EcoDiesel V-6 o mocy 260KM, który zaprojektowany został by zapewnić jak najszybsze osiągi na niskich obrotach, zapewniają najlepsze możliwości off-roadowe  w klasie średnich rozmiarów pick-upów. Jeep Gladiator dostępny będzie z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów, która ma zapewnić płynne rozwijania mocy przy prędkościach autostradowych. Na trasach off-roadowych zadaniem 8-stopniowej skrzyni biegów będzie optymalizacja mocy silnika.

 

Nowy Jeep Gladiator spersonalizowany przez Mopar – dostawcę oryginalnych części Jeep – z pewnością zadowoli niejednego lubiącego się wyróżniać użytkownika czy miłośnika wygód i poszukiwacza przygód.

Jeep Gladiator, Jeep Gladiator – pick up powraca

Źródło: jeeppress-europe.pl, Jim Allen „Jeep” wyd. Baran i Suszyński 2002

Komentarze