O tym, że marzenia się spełniają przekonał się 90 lat temu Walter P. Chrysler. Ten znakomity, zafascynowany motoryzacją człowiek swoje pierwsze sukcesy zaczął odnosić będąc jeszcze młodym czeladnikiem w koncernie kolejowym Union Pacific Railroad. Wrodzone zdolności techniczne Chryslera oraz jego wiara w siebie pozwoliły mu obejmować coraz to ważniejsze stanowiska w dużych firmach motoryzacyjnych m.in. General Motors, Willys, Maxwell czy Chalmers.
6 czerwca 1925 roku Walter P. Chrysler przejął kontrolę nad aktywami Maxwella, zmienił nazwę przedsiębiorstwa na Chrysler Corporation i zaczął podbijać rynek motoryzacyjny. Innowacyjna technika, przełomowy styl oraz „przystępny” luksus stały się kluczem do stworzenia nie tylko firmy, ale i marki, która nie boi się przekraczać własnych granic. Walter P. Chrysler zmarł w roku 1940, w wieku 65 lat ze świadomością, że w ciągu zaledwie 15 lat udało mu się zdobyć status trzeciego pod względem wielkości producenta samochodów w USA.
Lata 20-te
W roku 1923 razem z zespołem trzech utalentowanych konstruktorów: Freda Zadara, Owena Skeltona i Carla Breera Walter P. Chrysler postanowił stworzyć pojazd, który wyznaczy nowe standardy w swojej klasie. Celem było zaprojektowanie samochodu, który będzie mógł jeździć z prędkością 60 mil na godzinę (95 km/h), co wówczas było osiągalne jedynie dla kilku najdroższych na rynku pojazdów. Auto miało być przestronne, niedrogie i oszczędne w eksploatacji. Tak oto „urodził się” pierwszy pojazd marki – Chrysler Six. Kosztujący 1.565 $, potężny pojazd miał nowatorski 6-cio cylindrowy silnik, hamulce hydrauliczne na czterech kołach, światła hamowania, wycieraczki na przedniej szybie oraz wiele innych akcesoriów.
![1924r. Walter P. Chrysler 7 Chrysler SIX](https://www.voyagergroup.pl/wp-content/uploads/2018/01/walter-p-chrysler-and-1924-chrysler-six-1st_car__mid.jpg)
1924r. Walter P. Chrysler 7 Chrysler SIX
Wczesne modele marki Chrysler nazywano w zależności od prędkości maksymalnej, jaką były w stanie osiągnąć: Chrysler 58 miał maksymalną prędkość 58 mil na godzinę, Chrylser 72 jeździł z prędkością 72 mil na godzinę itd.
![1928r. – Chrysler Model 72](https://www.voyagergroup.pl/wp-content/uploads/2018/01/1928_chrysler-model72-crown-sedan.jpg)
1928r. – Chrysler Model 72
![1930r. – Chrysler model 77](https://www.voyagergroup.pl/wp-content/uploads/2018/01/1930-chrysler-model-77-roadster.jpg)
1930r. – Chrysler model 77
W roku 1926 swój debiut odnotował model Chrysler Imperial.
![1931r. Chrysler Imperial](https://www.voyagergroup.pl/wp-content/uploads/2018/01/1931-chrysler-imperial.jpg)
1931r. Chrysler Imperial
W roku 1928, sponsorowany prywatnie, samochód Chrysler zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej LeMans. W tym samym roku koncern Chrysler Corporation przejął firmę Dodge Brothers.
![1928r. Chrysler Race Car](https://www.voyagergroup.pl/wp-content/uploads/2018/01/1928-chrysler-lemans-race-car-replica.jpg)
1928r. Chrysler Race Car
Lata 30-te i 40-te
Rok 1930 to czas Wielkiego Kryzysu w Stanach Zjednoczonych. Chrysler przetrwał go oferując stylowe, praktyczne i ekonomiczne samochody. Począwszy od roku 1931 Chrysler rozpoczął wprowadzanie nowatorskich rozwiązań inżynierii. Najbardziej przełomowym samochodem lat 30-tych okazał się Chrysler Airflow. Został on zaprojektowany zgodnie z ówczesną, najnowszą tendencją w USA z użyciem linii zaokrąglonych i płynnych, z zabudowanymi światłami i błotnikami, tak by w połączeniu z maską tworzyły wspólną bryłę. Nowatorskie rozwiązania nie znalazły jednak uznania. Samochód nie odniósł dużego sukcesu komercyjnego.
![1934 chrysler airflow](https://www.voyagergroup.pl/wp-content/uploads/2018/01/1934-chrysler-airflow.jpg)
1934r. Chrysler Airflow
Do roku 1940 swój debiut miały jeszcze takie produkcje Chryslera, jak: Chrysler Airstream, Chrysler Saratoga, Chrysler New Yorker czy Chrysler Royal
![1939r. Chrysler Royal](https://www.voyagergroup.pl/wp-content/uploads/2018/01/1939-chrysler-royal-convertible-sedan-ccl_history_001vtpongp2b23mka4cnf6r013mgp__mid.jpg)
1939r. Chrysler Royal
W roku 1940 marka Chrysler zaprezentowała sportowy samochód koncepcyjny – Chrysler Thunderbolt. Pojazd zwracał uwagę m.in. aerodynamiczną konstrukcją oraz zdejmowanym i chowanym w bagażniku dachem.
![1940r. samochód koncepcyjny – Chrysler Thunderbolt](https://www.voyagergroup.pl/wp-content/uploads/2018/01/1940_chrysler-thunderbolt-concept.jpg)
1940r. samochód koncepcyjny – Chrysler Thunderbolt
Wybuch II wojny światowej spowodował, że od lutego 1942 roku do końca wojny produkcja samochodów cywilnych została zawieszona. Nie oznacza to, że firma Chrysler zaprzestała produkcji pojazdów – produkowała teraz dla wojska: czołgi i samochody wojskowe.
Po zakończeniu II wojny światowej w sierpniu 1945 roku popyt na samochody osobowe wśród Amerykanów był tak ogromny, że jeżeli ktoś chciał kupić samochód musiał albo mieć znajomości w branży albo wpisać się na długą listę oczekujących.
W roku 1946 Chrysler wprowadził na rynek nowe modele Chrysler Town&Country sedan i kabriolet, które zastąpiły wersję kombi z roku 1941.
![1941r. Chrysler Town & Country](https://www.voyagergroup.pl/wp-content/uploads/2018/01/1941-chrysler-towncountry-woodywagon.jpg)
1941r. Chrysler Town & Country
![1941r. Chrysler Town&Country](https://www.voyagergroup.pl/wp-content/uploads/2018/01/1941-chrysler-towncountry_c28withplane__mid.jpg)
1941r. Chrysler Town&Country
![, 90 lat marki Chrysler cz.I](https://www.voyagergroup.pl/wp-content/uploads/2018/01/1946to1948-chrysler-towncountry.jpg)
1946r. Chrysler Town & Country
![1946r. Chrysler Town & Country coupe](https://www.voyagergroup.pl/wp-content/uploads/2018/01/1946-chrysler-towncountry-convertible-coupe.jpg)
1946r. Chrysler Town & Country coupe
Lata 50-te to narodziny jednego z najbardziej rozpoznawalnych silników w przemyśle motoryzacyjnym – silnika V-8, znanego jako Hemi®, który znalazł się pod maską zbudowanego w roku 1955 Chryslera 300. Te, stworzone od podstaw, seryjne samochody, napędzane 5,4 litrowym górnozaworowym silnikiem V-8 rozwijały zawrotną moc 300KM. W latach 1995-1965 wszystkie powstałe modele serii Chrysler 300 (C-300, 300B, 300C, 300D, aż do 300J) były dostępne wyłącznie w wersji dwudrzwiowej.
![1955r. Chrysler 300](https://www.voyagergroup.pl/wp-content/uploads/2018/01/1955-Chrysler-300-HS955_001CH6nh6mtcsjarhf301rda7dq2ag__mid.jpg)
1955r. Chrysler 300
![1955r. Chrysler 300](https://www.voyagergroup.pl/wp-content/uploads/2018/01/1955-chrysler-300.jpg)
1955r. Chrysler 300
![1957r. Chrysler 300C](https://www.voyagergroup.pl/wp-content/uploads/2018/01/1957-chrysler-300c-hardtop.jpg)
1957r. Chrysler 300C
Lata 60-te
Rok 1960 to kontynuacja produkcji szybkich i szykownych modeli z serii „300”, ale także tańszej, ale również luksusowej linii Newport i New Yorker.
![1963r. Chrysler New-Yorker](https://www.voyagergroup.pl/wp-content/uploads/2018/01/1963chrysler-new-yorker.jpg)
1963r. Chrysler New-Yorker
W roku 1963 firma Waltera przedstawiła nowy model koncepcyjny: futurystyczne, sportowe coupe – Chrysler Turbine. Przód samochodu nie odbiegał wyglądem od innych, współczesnych pojazdów, tył natomiast przypominał samolot odrzutowy ze światłami pozycyjnymi. Te nietypowe samochody koncepcyjne powstały w liczbie nieco ponad 50 sztuk i były testowane przez 200 wybranych klientów. Samochody miały służyć do praktycznego przetestowania możliwości wykorzystania turbin jako alternatywy dla silników tłokowych. Mimo, że turbiny mogły działać na wszystko – od nafty poprzez paliwa do silników turboodrzutowych aż do 100-procentowego spirytusu, ostatecznie Chrysler Turbine nie został skierowany do produkcji seryjnej z uwagi na wysokie spalanie (średnio ok. 20,5 l na 100 km).
![1963r. Chrysler Turbine – edycja limitowana](https://www.voyagergroup.pl/wp-content/uploads/2018/01/1963-chrysler-turbine-car-edycja-limitowana_chr199903300006__mid.jpg)
1963r. Chrysler Turbine – edycja limitowana
![1963r. Chrysler Turbine](https://www.voyagergroup.pl/wp-content/uploads/2018/01/chrysler_turbine_rear_01.jpg)
1963r. Chrysler Turbine
Przez całe lata 60-te Chrysler nie tylko powiększał swój udział w rynku, ale wprowadzał nowe, fascynujące modele samochodów, które wyróżniały się charakterystyczną stylistyką i silnikami o wysokich osiągach. W efekcie pod koniec dziesięciolecia koncern osiągnął pozycję prawdziwego konkurenta dla Forda i General Motors.
Źródło artykułu:
jeeppress.pl
wikipedia
Dennis Adler, Chrysler, wyd. Baran i Syszyński, Kraków 2001