90 lat marki Chrysler cz.I

O tym, że marzenia się spełniają przekonał się 90 lat temu Walter P. Chrysler. Ten znakomity, zafascynowany motoryzacją człowiek swoje pierwsze sukcesy zaczął odnosić będąc jeszcze młodym czeladnikiem w koncernie kolejowym Union Pacific Railroad. Wrodzone zdolności techniczne Chryslera oraz jego wiara w siebie pozwoliły mu obejmować coraz to ważniejsze stanowiska w dużych firmach motoryzacyjnych m.in. General Motors, Willys, Maxwell czy Chalmers.

6 czerwca 1925 roku Walter P. Chrysler przejął kontrolę nad aktywami Maxwella, zmienił nazwę przedsiębiorstwa na Chrysler Corporation i zaczął podbijać rynek motoryzacyjny. Innowacyjna technika, przełomowy styl oraz „przystępny” luksus stały się kluczem do stworzenia nie tylko firmy, ale i marki, która nie boi się przekraczać własnych granic. Walter P. Chrysler zmarł w roku 1940, w wieku 65 lat ze świadomością, że w ciągu zaledwie 15 lat udało mu się zdobyć status trzeciego pod względem wielkości producenta samochodów w USA.

Lata 20-te

W roku 1923 razem z zespołem trzech utalentowanych konstruktorów: Freda Zadara, Owena Skeltona i Carla Breera Walter P. Chrysler postanowił stworzyć pojazd, który wyznaczy nowe standardy w swojej klasie. Celem było zaprojektowanie samochodu, który będzie mógł jeździć z prędkością 60 mil na godzinę (95 km/h), co wówczas było osiągalne jedynie dla kilku najdroższych na rynku pojazdów. Auto miało być przestronne, niedrogie i oszczędne w eksploatacji. Tak oto „urodził się” pierwszy pojazd marki – Chrysler Six. Kosztujący 1.565 $, potężny pojazd miał nowatorski 6-cio cylindrowy silnik, hamulce hydrauliczne na czterech kołach, światła hamowania, wycieraczki na przedniej szybie oraz wiele innych akcesoriów.

1924r. Walter P. Chrysler 7 Chrysler SIX

1924r. Walter P. Chrysler 7 Chrysler SIX

Wczesne modele marki Chrysler nazywano w zależności od prędkości maksymalnej, jaką były w stanie osiągnąć: Chrysler 58 miał maksymalną prędkość 58 mil na godzinę, Chrylser 72 jeździł z prędkością 72 mil na godzinę itd.

1928r. – Chrysler Model 72

1928r. – Chrysler Model 72

1930r. – Chrysler model 77

1930r. – Chrysler model 77

W roku 1926 swój debiut odnotował model Chrysler Imperial.

1931r. Chrysler Imperial

1931r. Chrysler Imperial

W roku 1928, sponsorowany prywatnie, samochód Chrysler zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej LeMans. W tym samym roku koncern Chrysler Corporation przejął firmę Dodge Brothers.

1928r. Chrysler Race Car

1928r. Chrysler Race Car

Lata 30-te i 40-te

Rok 1930 to czas Wielkiego Kryzysu w Stanach Zjednoczonych. Chrysler przetrwał go oferując stylowe, praktyczne i ekonomiczne samochody. Począwszy od roku 1931 Chrysler rozpoczął wprowadzanie nowatorskich rozwiązań inżynierii. Najbardziej przełomowym samochodem lat 30-tych okazał się Chrysler Airflow. Został on zaprojektowany zgodnie z ówczesną, najnowszą tendencją w USA z użyciem linii zaokrąglonych i płynnych, z zabudowanymi światłami i błotnikami, tak by w połączeniu z maską tworzyły wspólną bryłę. Nowatorskie rozwiązania nie znalazły jednak uznania. Samochód nie odniósł dużego sukcesu komercyjnego.

1934 chrysler airflow

1934r. Chrysler Airflow

Do roku 1940 swój debiut miały jeszcze takie produkcje Chryslera, jak: Chrysler Airstream, Chrysler Saratoga, Chrysler New Yorker czy Chrysler Royal

1939r. Chrysler Royal

1939r. Chrysler Royal

W roku 1940 marka Chrysler zaprezentowała sportowy samochód koncepcyjny – Chrysler Thunderbolt. Pojazd zwracał uwagę m.in. aerodynamiczną konstrukcją oraz zdejmowanym i chowanym w bagażniku dachem.

1940r. samochód koncepcyjny – Chrysler Thunderbolt

1940r. samochód koncepcyjny – Chrysler Thunderbolt

Wybuch II wojny światowej spowodował, że od lutego 1942 roku do końca wojny produkcja samochodów cywilnych została zawieszona. Nie oznacza to, że firma Chrysler zaprzestała produkcji pojazdów – produkowała teraz dla wojska: czołgi i samochody wojskowe.

Po zakończeniu II wojny światowej w sierpniu 1945 roku popyt na samochody osobowe wśród Amerykanów był tak ogromny, że jeżeli ktoś chciał kupić samochód musiał albo mieć znajomości w branży albo wpisać się na długą listę oczekujących.

W roku 1946 Chrysler wprowadził na rynek nowe modele Chrysler Town&Country sedan i kabriolet, które zastąpiły wersję kombi z roku 1941.

1941r. Chrysler Town & Country

1941r. Chrysler Town & Country

1941r. Chrysler Town&Country

1941r. Chrysler Town&Country

, 90 lat marki Chrysler cz.I

1946r. Chrysler Town & Country

1946r. Chrysler Town & Country coupe

1946r. Chrysler Town & Country coupe

Lata 50-te to narodziny jednego z najbardziej rozpoznawalnych silników w przemyśle motoryzacyjnym – silnika V-8, znanego jako Hemi®, który znalazł się pod maską zbudowanego w roku 1955 Chryslera 300. Te, stworzone od podstaw, seryjne samochody, napędzane 5,4 litrowym górnozaworowym silnikiem V-8 rozwijały zawrotną moc 300KM. W latach 1995-1965 wszystkie powstałe modele serii Chrysler 300 (C-300, 300B, 300C, 300D, aż do 300J) były dostępne wyłącznie w wersji dwudrzwiowej.

1955r. Chrysler 300

1955r. Chrysler 300

1955r. Chrysler 300

1955r. Chrysler 300

1957r. Chrysler 300C

1957r. Chrysler 300C

Lata 60-te

Rok 1960 to kontynuacja produkcji szybkich i szykownych modeli z serii „300”, ale także tańszej, ale również luksusowej linii Newport i New Yorker.

1963r. Chrysler New-Yorker

1963r. Chrysler New-Yorker

W roku 1963 firma Waltera przedstawiła nowy model koncepcyjny: futurystyczne, sportowe coupe – Chrysler Turbine. Przód samochodu nie odbiegał wyglądem od innych, współczesnych pojazdów, tył natomiast przypominał samolot odrzutowy ze światłami pozycyjnymi. Te nietypowe samochody koncepcyjne powstały w liczbie nieco ponad 50 sztuk i były testowane przez 200 wybranych klientów. Samochody miały służyć do praktycznego przetestowania możliwości wykorzystania turbin jako alternatywy dla silników tłokowych. Mimo, że turbiny mogły działać na wszystko – od nafty poprzez paliwa do silników turboodrzutowych aż do 100-procentowego spirytusu, ostatecznie Chrysler Turbine nie został skierowany do produkcji seryjnej z uwagi na wysokie spalanie (średnio ok. 20,5 l na 100 km).

1963r. Chrysler Turbine – edycja limitowana

1963r. Chrysler Turbine – edycja limitowana

1963r. Chrysler Turbine

1963r. Chrysler Turbine

Przez całe lata 60-te Chrysler nie tylko powiększał swój udział w rynku, ale wprowadzał nowe, fascynujące modele samochodów, które wyróżniały się charakterystyczną stylistyką i silnikami o wysokich osiągach. W efekcie pod koniec dziesięciolecia koncern osiągnął pozycję prawdziwego konkurenta dla Forda i General Motors.

Źródło artykułu:
jeeppress.pl
wikipedia
Dennis Adler, Chrysler, wyd. Baran i Syszyński, Kraków 2001

Druga część artykułu

 

 

Komentarze